Etik och människans livsvillkor - 100p
Det här ska du kunna i kursen:
(De rödmarkerade punkterna)
Undervisningen i ämnet människan ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika kulturer och livsåskådningar samt om hur människor påverkas av sin kultur.
- Kunskaper om vård och omsorg i ett internationellt perspektiv.
- Kunskaper om den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg.
- Kunskaper om etiska begrepp och riktlinjer samt om värdekonflikter inom verksamhetsområdet.
- Förmåga att uppfatta, tolka och värdera etiska och existentiella frågor.
- Förmåga att kommunicera med och bemöta människor i olika sociala och kulturella sammanhang.
Det här krävs för att uppnå godkänt i kursen- E nivå:
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt några olika kulturmönster och diskuterar översiktligt hur människor påverkas av sin kultur. Dessutom beskriver eleven översiktligt några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död.
Eleven redogör översiktligt för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg. I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp. Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet. I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i etiska och existentiella frågor.
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang. Detta gör eleven i samråd med handledare. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.