Specialpedagogik 1 - 100p
Det här ska du kunna i kursen:
(De rödmarkerade punkterna)
- Kunskaper om olika funktionsnedsättningar och om deras konsekvenser i olika sammanhang.
- Kunskaper om samhällets olika insatser för människor med funktionsnedsättningar.
- Kunskaper om specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel samt färdigheter i att utveckla och använda dessa.
- Förmåga att använda centrala specialpedagogiska begrepp.
- Färdigheter i att kritiskt använda information från olika källor.
- Förmåga att arbeta utifrån lagar och andra bestämmelser som styr olika verksamheter.
- Förmåga att planera, genomföra, utvärdera, följa upp och dokumentera olika insatser och aktiviteter för att skapa goda villkor för människors deltagande i olika situationer.
- Förmåga att kommunicera, samarbeta och samverka för att stödja och assistera människor i olika situationer.
- Förmåga att diskutera egna, andras och samhällets attityder till, samt värderingar och bemötande av, människors olikheter.
Det här krävs för godkänt betyg i kursen- E nivå:
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt olika funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter och aktiviteter i samråd med handledare. I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften. Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. Eleven gör en enkeldokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med viss säkerhetrelevanta begrepp. När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar. I diskussionen framför eleven enklaargument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.