Vård och omsorgsarbete 2 - 150p
Vad ska jag kunna?
(De rödmarkerade punkterna)
- Kunskaper om teorier och centrala begrepp inom vård och omsorg.
- Kunskaper om hur smitta och smittspridning förhindras.
- Kunskaper om det normala åldrandet fysiskt, psykiskt och socialt.
- Kunskaper om vård och omsorg i livets slutskede och omhändertagande efter döden.
- Förmåga att planera och utföra vård- och omsorgsuppgifter samt utvärdera den egna arbetsinsatsen. Kunskaper om hälso- och sjukvårdsuppgifter där delegering krävs.
- Förmåga att använda teknisk utrustning och tekniska hjälpmedel samt använda informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
- Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra samt arbeta på ett sätt som utgår från den enskilda människans önskemål och krav på stöd och hjälp i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering.
- Kunskaper om arbetsmiljö samt om lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet samt om hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens organisation och ansvarsområden.
- Kunskaper om hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling.
För att bli godkänd i kursen E-nivå krävs följande:
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för teorier inom vård och omsorg. Dessutom beskriver eleven översiktligt vård och omsorg i livets slutskede.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter på ett etiskt, estetiskt, hygieniskt, ergonomiskt, hälsofrämjande, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt sätt samt med hänsyn till patientens eller brukarens självbestämmande och integritet. Eleven ger också exempel på hälso- och sjukvårdsuppgifter som kräver delegering. Dessutom utvärderar eleven med enklaomdömen den egna arbetsinsatsen samt dokumenterar och rapporterar i samråd med handledare utförda uppgifter.
I arbetet hanterar eleven i samråd med handledare apparater och tekniska hjälpmedel samt använder, i samråd med handledare och på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation. Eleven anpassar med viss säkerhetsin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. Dessutom uppmärksammar eleven i samråd med handledare den enskilda människans önskemål och krav på stöd och hjälp och relaterar det till biståndsbedömning eller vårdplanering.
Eleven ger några exempel på faktorer som påverkar arbetsmiljön samt följer i samråd med handledare relevanta lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö. Eleven redogör också översiktligt för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet. Dessutom beskriver eleven översiktligt hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens organisation.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.